מהן שיטות הטיפול CBT ו EMDR?

CBT הינה שיטת טיפול שמתמקדת בגורמים אשר משמרים את החרדה ובדרך לשנות אותם המטופל והמטפל עובדים יחד כדי לזהות מצבי חיים רגישים (טריגרים), ביטוי גופני של רגשות, דפוסי חשיבה, ותגובות התנהגותיות. במקביל, העבודה הטיפולית מתמקדת בטכניקות מגוונות שעוזרות להוריד את רמת החרדה בחיי היום-יום. מטרות הטיפול מוגדרות מראש וכל מפגש מתקיים סביב מטרה ספציפית. בין המפגשים, המטופלים מוזמנים ליישם תרגילי בית, בהדרגה ומתוך קצב שמצד אחד מוגדר באופן הדדי ומצד שני מאפשר חוויות גוברות של הצלחה. עם ילדים, העבודה הטיפולית מתקיימת סביב פעילויות ממוקדות ומותאמת גיל כגון ציור וצביעה של מחשבות ורגשות, משחקי קופסה טיפוליים ועוד. נדרשים גיוס מוטיבציה ושיתוף פעולה של ההורים והילד כאחד לתרגילי הבית.
גישת EMDR הינה שיטת טיפול אינטגרטיבית אשר מאפשרת עיבוד של זיכרונות טראומטיים והשלכותיהם הרגשיות, הקוגניטיביות והגופניות ע"י תנועות עיניים. בבסיס של המודל, נמצאת ההשערה שהמוח מעבד אירועים שאנחנו חווים ומאפשר את עיכולם. כאשר החוויות עוצמתיות יותר, התהליך נתקע וזיכרונות טראומטיים של האירוע ממשיכים להשפיע רגשית על ההווה של בעל הטראומה. תנועות עיניים, בדומה לתנועות עיניים שקורות באופן טבעי בשלב של שנת חלום, מאפשרות לתהליך עיבוד הזיכרונות להתקיים ולהפחית את רמת המצוקה הקשורה לאירועים טראומטיים.

במה שיטות CBT ו EMDR יכולות לעזור?

כיום, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מוכר כיעיל ביותר עבור מספר הפרעות כגון: חרדות בחינה, חרדה חברתית, הפרעת פאניקה והתקפי חרדה, אגורפוביה, קשיי שינה (אינסומניה), דכאון, הפרעת חרדה מוכללת, פחדים  ספציפיים ( חושך, בעלי חיים, דם…), OCD, טיקים (טורט), טריכוטילומניה ועוד…

שיטת EMDR הוכיחה את עצמה כמאוד יעילה בטיפול בהפרעה פוסט-טראומטית (PTSDׂׂ) ועיבוד של זיכרון טראומטי ולכן מומלצת לטיפול בפוסט-טראומה ע"י ארגון העולמי הבריאותי (WHOׂ). מיקוד מיוחד של שיטת EMDR לתחושות גופניות מוכח כיעיל להפחתת כאבים הקשורים למחלות פיזיות.

בעבודת EMDR עם ילדים, ההורה מהווה חלק פעיל של הטיפול. לרוב, הוא נמצא בחדר יחד עם הילד (טיפול דיאדי) והמטפל. במקביל, נעשה שימוש בשפה מותאמת ובפעילויות יצירתיות (כגון ציורים) לצד טכניקות קלסיות שמאפיינות טיפול ב- EMDR.

אורך הטיפול:

טיפולים קצרי מועד שכוללים בין 12 ל 20 מפגשים.

לפרטים נוספים צפו באתר של היחידה